نوشته شده توسط : حسین مختاری

بَختَک در افسانه‌ها و باور عامیانه ایرانی نام موجودی تخیلی است که شبها قصد خفه کردن افراد در خواب را دارد. برخی منابع نیز بختک را با کابوس هم‌معنی دانسته اند. البته بختک با کابوس هم معنا نیست، بختک موجودی نامریی است که شب هنگام بر بدن انسان مسلط می‌شود و تمام بدن را در اختیار گرفته و قفل می‌کند، درین حالت انسان فقط نظاره گر ناتوانی خود است. ترسی بدون دلیل وجود انسان را در بر می‌گیرد و انسان توان کوچک‌ترین واکنشی نسبت به این ترس ندارد .در برخی باورهای قدیمی معتقدند که بختک روی سینه افراد می‌نشیند و تمام وجود انها را فلج می‌کند. شاید ترس انسان گرفتار این موجود نیز بدلیل این است که حضور انرا بر روی خود احساس می‌کند ولی نمی‌تواند انرا ببیند. برخی دیگر بر این باورند که بختک در درون انسان نفوذ می‌کند و بدن را در اختیار می‌گیرد. اصطلاح " بختک روی زندگیش افتاده " نیز ازین جا وارد ادبیات فارسی شده است.

تفسیر دانشنامه‌ای

  • حالت اختناق و سنگینی که گاهی در خواب به انسان دست می‌دهد، رؤیای وحشتناک توأم با احساس خفقان و سنگینی بدن که انسان را از خواب می‌پراند. خفتک، خفتو، برفنجک، درفنجک و فرنجک و فدرنجک و برغفج و برخفج و خفج و فرهانج و کرنجو و سکاچه هم گفته شده به عربی کابوس می‌گویند. «فرهنگ عمید»
  • بختک موجودی افسانه ئی است که عوام، احساس سنگینی را که گاه اوقات به شخصی که طاقباز خوابیده دست می‌دهد به وسیله او توجیح می‌کنند. بختک یا فرنجک، به عقیده عوام، کنیز اسکندر بود. هنگامی که کلاغ به مشک محتوی آب حیات که اسکندر با خود از ظلمات آورده بود منقار زد و آن را درید و آب حیات بر زمین ریخت، این کنیز بی درنگ مشتی از آن آب را برداشته نوشید و اسکندر که سخت خشمگین شده بود به ضرب شمشیر بینی او را بینداخت، و فرنجک از گِل، و به قولی از خمیر، بینی ئی برای خود ساخت. فرنجک که به سبب نوشیدن آن آب عمر جاودانه یافته است چون کسی را به پشت خفته ببیند بر سینه او می‌جهد. اگر در آن حال خفته بیدار شده چنگ در بینی او اندازد فرنجک از بیم آن که بینیش کنده شود گنجی از گنجهای اسکندر را که می‌شناسد رشوت خواهد داد تا دست از بینیش بردارد. بختــک که به سبب همین افسانه بینی گلی، دماغ گلی و خمیری نیز خوانده می‌ شود به عقیده عوام در تاریکی و بخصوص زیر درخت‌ها و در جنگل‌ها و باغ‌ها می‌گردد. ظاهرأ این اعتقاد از ناآگاهی عوام به گاز کربنیکی که شب‌ها از گیاهان متصاعد می‌شود و کسی را که در جنـگل یا در زیر درخت خفته باشد به خفقان می‌افکند ناشی شده است.برخی افراد معتقدند, در صورتی که بتوان گلو یا دماغ بختک را گرفت, می توان هر آرزویی کرد تا بختک آن را برآورده کند. «کتاب کوچه»
ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: بختک , بختک چیست , درباره بختک , خواب سنگین , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 2433
|
امتیاز مطلب : 114
|
تعداد امتیازدهندگان : 32
|
مجموع امتیاز : 32
تاریخ انتشار : شنبه 2 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

مانی‌گرایی ترکیبی است از آیین‌های مسیحیت، بودایی و زرتشتی که مانی (پسر فاتک) آن را بنیان گذاشت، مانی بر این عقیده است که جهان بر مبنای روشنایی و تاریکی است و از همین رو است که خوبی و بدی وجود دارد، همچنین پیروان این آیین باور دارند که در نهایت روشنایی (خوبی) است که چیره خواهد شد و همه جا را فرا می‌گیرد. این آیین در ایران دوران ساسانیان مخصوصا در دوره پادشاهی یکساله هرمز هواخواهان و پیروانی داشته است. پیش از چیرگی اعراب بر ایران و سرنگونی دودمان ساسانی، پیروان مانی در زمان بهرام محکوم به مرگ گشتند و بسیاری از آنان ناچار به مهاجرت از ایران شدند. مانویت از جمله فرقه‌های گنوسی‌ (gnostic) است که به درونگرایی و سیر عرفانی گرایش دارند.

مانویان در ثبت و نوشتن آثار دینی خود بسیار فعال بودند. به دنبال کشتار پیروان مانی تعداد بسیاری از مانویان به ترکستان شرقی در غرب چین فعلی مهاجرت کردند و تأثیر زیادی در معتقدات دینی این منطقه داشته اند. بنا به نوشته بیرونی مورخ قرن یازده میلادی تعداد بسیار زیادی از ترکهای شرقی، چینی‌ها و تبتی‌ها به این دین گرویدند. تا کنون شمار زیادی از دستنوشته‌های مانوی به زبان‌های پارسی میانه و دیگر زبانها (از جمله در حدود هفت هزار از دست نوشته‌های به زبان ترکی ایغوری) کشف شده است.

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: مانی , مانوی , آیین مانوی , آیین مانی ,
:: بازدید از این مطلب : 2130
|
امتیاز مطلب : 101
|
تعداد امتیازدهندگان : 28
|
مجموع امتیاز : 28
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

معبد ارتمیس به دستور کزوس ساخته شد. کرزوس آخرین پادشاه لیدیه بود. لیدیه ناحیه‌ای از آسیای صغیر بود که امروز بخشی از ترکیه‌است.کرزوس به خاطر ثروت هنگفتش مشهوربود. او در سال۵۶۰ قبل از میلاد مسیح این پرستشگاه باشکوه را در شهر افسوس بنا کرد. شهر افسوس هزاران سال از این تاریخ تاسیس شده بود. بر اساس یک افسانهٔ قدیمی، این شهر را عده‌ای زنان جنگجو (مشهور به آمازونی) بنا کرده بودند.

کرزوس تصمیم گرفت معبد را به افتخار الهه ماد که نگهبان حیوانات و زنان جوان بود بسازد. یونانی‌ها این الهه را آرتمیس و رومی‌ها دیانا می‌نامند. معبد را از سنگهای آهکی ومرمری ساختندکه از معادن تپه‌های نزدیک آنجا استخراج شده بود. زمین این پرستشگاه ۱۳۰مترطول و۷۹متر عرض داشت. ساختمان اصلی معبد به ۱۲۰ ستون مرمرین تکیه کرده بود. بلندی هر ستون ۲۰ متر بود. این ستون‌های بزرگ را توسط قرقره‌ها بالا کشیده و با میخ‌هایی فلزی در جای خود نصب کرده بودند.بعد از اینکه سقف ساخته شد. هنرمندان، پرستشگاه را مجسمه‌هایی زیبا تزئین کردند. مجسمه‌ای از آرتمیس نیز در وسط معبد قرار گرفته بود.این پرستشگاه یکی از بزرگترین معابد تمدن‌های یونان وروم باستان بود که حتی از معبد پارتنون هم بزر گتر بود. پارتنون معبدی عظیم بود که بین سال های۴۴۸ و ۴۳۲ قبل از میلاد در تپه‌های آکروپولیسدر شهر آتن ساخته شده بودو به آتنا اهدا شده بود.

دویست سال بعد یعنی در سال ۳۵۶ قبل از میلاد معبد در یک آتش سوزی به تلی از خاک تبدیل شد. مردی به نام هروستراتوس برای کسب شهرت معبد را آتش زد واگر چه جان خود را از دست داد اما کاملا به هدفش رسید! شگفت آور آنکه اسکندر کبیر در همان روز ویرانی معبد از مادر زاده شد. سال‌ها بعد که اسکندر معبد ویران شده رادید دستور داد تا معبد را در همان جا دوباره بسازند.

معبدی که اسکندر ساخته بود تا ۳۰۰ سال پس از میلاد مسیح پا بر جا بود. اما به تدریج شکوه و عظمت شهر افسوس از میان رفت و اهمیت خود را از دست داد. عاقبت برخی اقوام اروپایی( گوتیک‌ها)معبد را غارت کردند و سیلی ویرانگر معبد را در گل و لای مدفون کرد تنها چیزی که از معبد باقی مانده‌است چند قطعه از پی ستون‌ها و یک ستون بازسازی شده‌است.

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: معبد آرتیمیس , عجایب هفتگانه , عجایت جهان , معبد تاریخی , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1840
|
امتیاز مطلب : 101
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

ترجمه ی کتیبه ی داریوش مقتدر درباره ی فرمان ساخت کانال سوئز

خدای بزرگ است اهوره مزدا، که آن آسمان را داد، که این زمین را داد، که مردم را داد، که شادي داد مردم را، که داریوش را شاه کرد – که داریوش را شهریاريی فرا بُرد، که بزرگ است، که اسبان خوب داراست، مردان خوب داراست.

منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهای مردمان گوناگون، شاه در این سرزمین دور و دراز، پور وشتاسپ، هخامنشی.

گوید داریوش شاه: من پارسي ام، از پارس مصر را گرفتم. من فرمودم این آبراه را کندن، از رودی به نام نیل، که در مصر جاری است، به سوی دریایی که از پارس می رود. پس این آبراه کنده شد، چنان که من فرمودم و کشتي ها آمدند از مصر در این آبراه، به سوی پارس، چنان که دلخواهِ من بود.

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: کتیبه , کتیبه ی داریوش , ساخت کانال سوئز , داریوش بزرگ , ترجمه ی کتیبه ,
:: بازدید از این مطلب : 2962
|
امتیاز مطلب : 53
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

این قرارداد در زمان سلطنت فتحعلیشاه و میان ایران و روسیه منعقد شده است.
● متن معاهده گلستان
اعلیحضرت قضا و قدرت، خورشید رایت، پادشاه جم جاه و امپراطور عالی دستگاه ممالک بالاستقلال کل ممالک آمپیریه روسیه و اعلیحضرت قدر قدرت، کیوان رفعت، پادشاه اعظم سلیمان جاه، ممالک بالاستقلال کل ممالک شاهانه ایران به ملاحظه کمال مهربانی و اشفاق علیٌتین که در ماده اهالی و رعایای متعلقین دارند رفع و دفع عداوت و دشمنی که بر عکس رأی شوکت آرای ایشان است طالب و به استقرار مراتب مصالحه میمونه و دوستی جواریت سابقه مؤکده را در بین الطرفین راغب می باشند، با حسن الوجه رأی علیٌتین قرار گرفته در انجام این امور نیک و متصوٌبه از طرف اعلیحضرت قدر قدرت پادشاه اعظم بالاستقلال کل ممالک روسیٌه به عالیجاه معلٌی جایگاه جنرال لیوتنال سپهسالار روسیٌه و مدیر عساکر ساکنین جوانب قفقازیٌه و گرجستان، ناظم امور و مصالح شهریه ولایات غوبرنای و گرجستان و قفقازیٌه و حاجی طرخان و کارهای تمامی ثغور و سرحدات این حدودات و سامان، امرفرمای عساکر سفاتین بحر خزر، صاحب حمایل الکساندر نویسکی ذی حمایل مرتبه اولین آنٌای مرتبه دار رابع عسکریه مقتدره حضرت گیورکی، صاحب نشان و شمشیر طلا المرقوم به جهت«رشادت و بهادری» نیکلای رتیش چف اختیار کلی اعطا شده و اعلیحضرت قدر قدرت والا رتبت، پادشاه اعظم، مالک بالاستقلال کل ممالک ایران هم عالیجاه معلی جایگاه، ایلچی بزرگ دولت ایران که مأمور دولتین روم و انگلیس بودند، عمده الامرا و الاعیان، مقرب درگاه ذی شأن و محرم اسرار نهان و مشیر اکثر امور دولت علیٌه ایران از خانواده و دودمان وزارت و از امرای واقفان حضور در مرتبه دویم آن، صاحب شوکت عطایای خاص پادشاهان خود از خنجر و شمشیر و کارد مرصع و استعمال ملبوس ترمه و اسب مرصع یراق میرزا ابوالحسن خان را که در این کار مختار بالکل نموده اند حال در معسکر روسیه و رودخانه زیوه من محال گلستان متعلقه ولایات قراباغ ملاقات و جمعیت نمودند. بعد از ابراز و مبادله مستمسک مأموریت و اختیار کلی خود به یکدیگر و ملاحظه و تحقیق امور متعلق به مصالحه مبارکه به نام پادشاهی عظام قرار و به موجب اختیار نامجات طرفین، قیود و فصول و شروط مرقومه را الی الابد مقبول و منصوب و استمرار می داریم:
(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: قرارداد گلستان , متن قرارداد گلستان , قاجار , قرارد های ایران و روسیه , ,
:: بازدید از این مطلب : 2498
|
امتیاز مطلب : 127
|
تعداد امتیازدهندگان : 36
|
مجموع امتیاز : 36
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

ویروس قطعه‌ای از نوکلئیک اسید است که درون یک پوشش پروتئینی محصور شده‌است. ویروس‌ها از باکتری‌ ها بسیار کوچکتر هستند و تنها با میکروسکوپ الکترونی قابل مشاهده‌اند. ویروس‌ با استفاده از امکانات سلولی و یا خودش در سلول های میزبان تکثیر می‌شود و فعالیت اصلی باخته‌ های میزبان را مختل می‌کند. ویروس‌ها بسیاری از جانوران و گیاهان را مبتلا می‌کنند اما فقط برخی از آن‌ها انسان‌ها را بیمار می‌کنند. همچنین ویروس ها در محیط خنثی ولی در سلول های زنده تکثیر می کنند وانگل داخل سلولی می باشند.

کشف ویروس‌ها 

دراواخر قرن 20 میلادی دانشمندان به دنبال یافتن عامل بیماری موزائیک تنباکو بودند. دیمیتری ایوانفسکی درسال۱۸۹۲ توانست قابل انتقال بودن عامل بیماری موزانیک توتون را ثابت کند. او پس از عبور دادن عصاره برگهای گیاه عفونت زده از صافی غیر قابل عبور برای باکتری‌ها، آنرا بروی برگ‌ های گیاه سالم توتون پخش کرده و بیماری موزانیک توتون را انتقال داده ایجاد بیماری درگیاه سالم نمود. آنان دریافتند که از گیاه آلوده مولدی قادر است که گیاهان سالم را بیمار کند. بنابراین عامل بیماری هرچه که بود از باکتری‌ها بسیار کوچکتر بود . در سال ۱۹۳۵ زیست‌شناسی به نام وندل استنلی توانست ویروس موزاییک تنباکو را تخلیص کند. ویروس خالص شده اگر چه به شکل بلور بود اما باز هم می‌توانسات گیاهان سالم را بیمار کند. چون تبلور یک از ویژگی‌ها ی مواد شیمیایی است بنابراین می توان نتیجه گرفت که ویروس داخل یاخته ها موجودی زنده وخارج یاخته ها یک ماده شیمایی است نه یک موجود زنده.

(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های گیاهان و جانوران , دانستنی های پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: ویروس , بیماری ها , ویروس ها , بیماری های ویروسی , درباره ویروس ها , کشف ویروس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 2030
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

مزدیسنا نامِ دینِ پیامبرِ ایرانی، زرتشت اسپنتمان است. مزدَیَسنا صفت است و بمعنای پرستندهٔ مزدا است. مزدا هم همان خدای یگانه‌است. مزدَیَسنا ضدِ دیویَسنا است. دیویَسنا هم بمعنی پرستندهٔ دیو یا دَئِوُ می‌باشد و ضدِ آن واژهٔ وی-دَئِوُ یا ضدِ دیو است. مزدَیَسنا پیرامونِ ۱۲۰۰ (پیش از میلاد) تا ۱۴۰۰ (پیش از میلاد) از سوی پیامبر ایرانی، زرتشت اسپنتمان، پایه‌گذاری شد.

زرتشت به ویرایش و بازبینی کیش چندخداباور آریائیان پرداخت و بتدریج برای خود پیروانی یافت که پس از وی به مزدیسنان یا زرتشتیان شُهره شدند. در ادبیاتِ مزدیسنا نیز مزدیسن با گویشِ پهلوی، معادلِ دین آورده به زرتشت، راستی پرست و با صفتِ زرتشتی آمده‌است. همچنین به مزدیسنان بهدین نیز می‌گویند (بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های مذهبی , دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: زرتشت , زرتشتی , آئین زرتشتی , اهورامزدا , مزدیسنا , ,
:: بازدید از این مطلب : 1525
|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.بیشتر کار این رشته دربارهٔ این است که دانش جدید و فناوری از راه پژوهش به کجا می‌رسند. نانوفناوری می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

 

اصول بنیادی

یک نانومتر (nm) یک میلیاردیم متر است. برای سنجش طول پیوندهای کربن-کربن، یا فاصلهٔ میان دو اتم بازهٔ ۱۲ تا ۱۵ نانومتر به کار می‌رود؛ همچنین طول یک جفتِ دی‌ان‌آ نزدیک به ۲ نانومتر است. و از سوی دیگر کوچکترین باکتری سلول‌دار ۲۰۰ نانومتر است. اگر بخواهیم برای دریافتن مفهوم اندازهٔ یک نانومتر نسبت به متر سنجشی انجام دهیم می‌توانیم اندازهٔ آن را مانند اندازهٔ یک تیله به کرهٔ زمین بدانیم. یا به شکلی دیگر یک نانومتر اندازهٔ رشد ریش یک انسان در طول زمانی است که برای بلند کردن تیغ از صورتش باید بگذرد.


شاخه‌های اصلی

می‌توان موردهای زیر را شاخه‌های بنیادین دانش نانوفناوری دانست:

  • نانو روکش‌ها
  • نانو مواد
    • نانو پودرها
    • نانو لوله‌ها(نانو تیوب‌ها)
    • نانو کامپوزیت‌ها
  • مهندسی مولکولی
    • موتورهای مولکولی(نانو ماشین‌ها)
  • نانو الکترونیک
    • نانو سیم‌ها
      • DNA نانو سیم‌ها
    • نانو حسگرها
    • نانو ترانزیستورها

کاربردها

فناوری نانو کاربردهای گسترده‌ای در دانش‌های گوناگون دارد که از موردهای مهم آن می‌توان به کاربردهایش در پزشکی برای ساخت داروهای بدون اثرهای جانبی اشاره کرد که تنها بر یک بافت ویژه تاثیر می‌گذارند.

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های علمی , ,
:: برچسب‌ها: نانو , نانوتکنولوژی , فناوری نانو , ,
:: بازدید از این مطلب : 1407
|
امتیاز مطلب : 48
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

فهرست به ترتیب تقدم در به قدرت رسیدن است.

  • جرج واشنگتن
  • جان آدامز
  • توماس جفرسون
  • جیمز مادیسون
  • جیمز مونرو
  • جان کوئینسی آدامز
  • اندرو جکسون
  • مارتین ون بورن
  • ویلیام هنری هریسون
  • جان تایلر
  • جیمز ناکس پولک
  • زاخاری تیلر
  • میلارد فیلمور
  • فرانکلین پیرس
  • جیمز بوکانان
  • آبراهام لینکلن
  • اندرو جانسون
  • اولیسس سیمون گرانت
  • روترفورد بیر چارد هیس
  • جیمز آبرام گارفیلد
  • چستر آلن آرتور
  • استیفن گراور کلیولند
  • بنیامین هریسون
  • ویلیام مک‌کینلی
  • تئودور روزولت
  • ویلیام هووارد تافت
  • وودرو ویلسون
  • وارن_جی._هاردینگ
  • جان کالوین کولیج
  • هربرت هوور
  • فرانکلین دلانو روزولت
  • هرى ترومن
  • دوایت آیزنهاور
  • جان_اف._کندی
  • لیندون بنیز جانسون
  • ریچارد نیکسون
  • جرالد فورد
  • جیمی کارتر
  • رونالد ریگان
  • جورج هربرت واکر بوش
  • بیل کلینتون
  • جورج دبلیو بوش
  • باراک اوباما
ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: رئیس جمهور های آمریکا , فهرست رئیس جمهور های آمریکا , ,
:: بازدید از این مطلب : 1637
|
امتیاز مطلب : 44
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

احتمالا با من هم عقیده اید که تاریخ را فاتحان می نویسند و در تاریخی که فاتحان می نویسند اغلب نیمی از ماجرا آن طور که بوده و شده، نوشته نخواهد شد. اما خوب این هم از قوانین طبیعت است و نمی شود تغییری در آن ایجاد کرداما با این حال از همان نصفه هم می شود در تاریخ چیز های جالبی یافت.

1- آدولف هیتلر

 

هیتلر رهبری آلمان نازی و ارتش متفقین را در اکثر قاره ی اروپا و بخشی از قسمت های آسیا و آفریقا بر عهده داشتاو در جنگ جهانی دوم بر ارتش فرانسه غلبه کرد و در عین حال آمریکا، انگلستان و روسیه را نیز به عقب راند. ارتش او با تکیه بر تاکنیک های حمله ی نظامی به پیروزی های بسیاری دست یافتند. هیتلر در نهایت در جنگ شکست خورد و خودکشی کرد.

2- چنگیز خان

 

چنگیز خان پایه گذار امپراطوری مغول، بزرگترین امپراطوری به هم پیوسته در جهان بود. امپراطوری مغول بخش وسیعی از آسیای مرکزی را اشغال کرد. او این کار را از طریق متحد کردن قبایل چادر نشین و پیمان بستن در شمال شرقی آسیا انجام داد، به تدریج بیشتر چین را به تصرف خود در آورد و در آسیا پیش روی کرد. امپراطوری مغول تا جایی پیش رفت که بیشتر منطقه ی اوراسیا و بخش های قابل توجهی از اروپای شرقی، آسیای مرکزی و خاورمیانه را تحت سلطه ی خود در آورداو این پیشرفت ها را مدیون هوش بالا و تاکتیک های نظامی فوق العاده اش بود.

3- جورجی ژوکوف

 

 

جورجی ژوکوف فرمانده ی ارتش سرخ بود که در جریان جنگ جهانی دوم باعث پیروزی اتحاد جماهیر شوروی، پیشروی در بیشتر قسمت های اروپای شرقی و محاصره ی برلین شد. او یکی از بزرگترین قهرمانان روسیه و همچنین شوروی سابق است. بعد از سقوط آلمان او فرمانده ی منطقه ی اشغالی شوروی در آلمان بود.

4- آتیلا هون

 

آتیلا هون فرمانده ی امپراطوری هونیک بود که از آسیای مرکزی تا آلمان کنونی کشیده شده بود. وی یکی از خونخوار ترین دشمنان امپراطوری روم شرقی و غربی بود. آتیلا به خاطر ستمگری، مشهور بوده. او دو بار به بالکان و فراسه امروزی لشکر کشی کرد.

5- ویلیام فاتح

 

ویلیام فاتح رهبری هجوم لشکر نورماندی به انگلستان را بر عهده داشت. این آخرین باری بود که کشور انگلستان توسط یک ارتش بیگانه فتح شد. ارتش او در جنگ هیستینگز، ارتش انگلستان را به عقب راند و تا شهر لندن پیشروی کرد. مقاومت ارتش انگلستان بی ثمر بود و ویلیام حکومت انگلستان را به دست گرفت. او در فرهنگ سنتی آنگلو – ساکسون انگلستان تغییرات زیادی ایجاد کرد و فرهنگ جدید آنگلو – نورمن را به وجود آورد.

6- هانیبال بارکا

 

هانیبال از طریق کوه های آلپ به امپراطوری قدرتمند روم حمله کرد و رومی ها را در طی چندین جنگ شکست داد. او شخصاً در هیچ مبارزه ای شکست نخورد و بعد از پیروزی بر رومی ها به مدت ۱۰ سال ارتش خود را در ایتالیا مستقر کرد. او را به عنوان یکی از بزرگترین متخصصین تدابیر جنگی در طول تاریخ می شناسند به طوری که برخی از دشمنانش از تدابیر و روش های او در جنگ آوری استفاده می کردند.

7- ناپلئون بناپارت

 

ناپلئون در جریان انقلاب فرانسه یک ژنرال بود و بعد ها کنترل کامل جمهوری فرانسه را به دست گرفت و به امپراطور فرانسه تبدیل شد. او پاشاه ایتالیا، میانجی کنفدراسیون سوئیس و محافظ کنفدراسیون راین بود. زمانی که به جزیره ی البا تبعید شد، روش حکومت و اقتصاد این جزیره را هم تغییر داد.

8- ژولیوس سزار

 

ژولیوس سزار کنترل کامل جمهوری روم و ارتش های وابسته به آن را در دست داشت. او در جنگ داخلی دشمنان را شکست داد و در جنگ های خارجی نیز علیه چندین متحد پیروز شد. او در نهایت توسط بروتوس (یکی از نزدیکانش) به قتل رسید.

9- اسکندر کبیر

 

اسکندر کبیر بیشتر جهانی را که در آن زمان شناخته شده بود تا قبل از ۳۰ سالگی درنوردید. او امپراطوری باشکوه ایران را از بین برد، ارتشی بسیار بزرگتر از داریوش سوم ایجاد کرد و باعث رخنه کردن فرهنگ هلنی در تمام سرزمین تحت تسلط خود شد.

10- کورش بزرگ

 

کورش بزرگ، بنیان گذار امپراطوری هخامنشی در امپراطوری های ماد، لیدیا و نئو – بابلی بود. امپراطوری او در سه قاره گسترده شده بود. برخلاف بسیاری از سایر رهبران نظامی، به خاطر زیر ساخت های سیاسی که ایجاد کرد، امپراطوری او تا مدت ها بعد از مرگش استوار ماند. بسیاری عقیده دارند که او در دستاوردهایش از اسکندر کبیر هم موفق تر بوده است

منبع:http://sunami.loxblog.com

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: فرماندهان بزرگ دنیا , پادشاهان بزرگ , فاتحان بزرگ دنیا , ,
:: بازدید از این مطلب : 1480
|
امتیاز مطلب : 48
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

 

 
استوانه کورش در مرکز نشان رسمی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران.
 
نشان رسمی دربار پادشاهی ایران دوره پهلوی۱۳۰۴ خورشیدی تا ۱۳۵۷ خورشیدی
(نگاره نشان پادشاهی در نشان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران به‌کار رفته است.)
جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران نام مجموعه جشن‌هایی است که به مناسبت دوهزار و پانصد سال تاریخ مدون شاهنشاهی ایران و در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ اکتبر۱۹۷۱ (برابر با ۲۰ تا ۲۴ مهر۱۳۵۰) در تخت جمشید برگزار شد. در این جشن‌ها، سران حکومتی و پادشاهان ۶۹ کشور جهان شرکت کردند و تمدن و تاریخ کهن ایران را ارج نهادند.[۱]
سازماندهی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله
بنا به برخی منابع پیشنهاد برگزاری جشن‌ها اول بار توسط شجاع الدین شفا مطرح گردید.
برای برگزاری جشن‌ها سازمان شورای مرکزی جشنهای شاهنشاهی تاسیس شد که ریاست عالیه آن با شخص شاه و حسین علاءوزیر دربار وقت هم به عنوان رئیس شورای مرکزی جشنها تعیین شده بود و سناتور جواد بوشهری هم نیابت علاء را برعهده داشت.
 
اعضای شوراي جشنهای ۲۵۰۰ ساله در يك جلسه به رياست جواد بوشهری از راست: باقر پیرنیا، غلامعلی اویسی، جواد بوشهری، حسن زاهدی، مهدی شیبانی و ضیاءالدین شادمان
جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در شهر شیراز و در کنار تخت جمشید (پارسه) با حضور سران کشورهای گوناگون جهان برگزار شد. از میهمانان در چادر های بزرگی که به همین مناسبت سفارش داده شده بود پذیرایی شد.
آغاز مراسم در پاسارگاد و در جوار آرامگاه کوروش بود که طی آن شاه نطق خود را خواند و سپس سران و پادشاهان ۶۹ کشور جهان، به کوروش کبیر ادای احترام کردند.
ده میلیون بیننده، این مراسم را از تلویزیون تماشا کردند. پس از پایان پیام شاه، ۱۰۱ تیر توپ در آسمان پاسارگاد شلیک شد. تاج گل باشکوهی در پای آرامگاه کوروش نهاده شد.
میهمانان خارجی جشن
 
محمدرضا شاه پهلوی در حال ادای احترام به آرامگاه کورش بزرگ در جریان برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران.
۲۰ پادشاه و امير از کشورهای عربی، ۵ شهبانو، ۲۱ شاهزاده، ۱۶ ریيس جمهور، ۳ نخست‌وزير، ۴ معاون ریيس جمهور و ۶۹ وزير خارجه از ۶۹ کشور در مراسم شرکت کردند.
رژه تاریخ
 
سربازان هخامنشی در رژه تاریخ مقابل تخت جمشید
نام رژه ای که در روز دوم جشن در مقابل تخت جمشید برگزار شد و در این برنامه ارتش ایران در دوره های مختلف تاریخی ایران از برابر شاه و میهمانان رژه رفتند. برنامه با تقدیم نامه ای از سوی ملت به شاه ایران به وسیله دو سوار که از مجلس شورای ملی در تهران تا شیراز را با اسب طی کرده بودن شروع شد. آغاز رژه با به حرکت در آمدن درفش کاویانی در مقابل صف سربازان بود و در ردیف دوم درفش همانشان کوروش و ارتش هخامنشی قرار داشتند. [۲]
هزینه برگزاری جشن
هزینه برگزاری جشن‌ها و ساخت تاسیسات جانبی و بناها معادل حدود ۱۲۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان( معادل حدود 22 ميليون دلار با نرخ برابري سال 1350) از سوی منابع مختلف ذکر شده‌است. البته رقم هزینه شده برای این مراسم به گفته عبدالرضا انصاری که مسوول مستقیم برگزاری جشن بود نزدیک به دویست میلیون تومان بود که 60 میلیون آن از محل کمک بخش خصوصی، 50 میلیون از محل کمک دولتی و بقیه از محل ذخیره دفتر برگزاری جشن های شاهنشاهی ایران تامین شد. برای تامین هزینه برگزاری جشن‌ها از سال ۱۳۳۹ تا پایان جشن، از روشهای مختلفی استفاده گردید. از جمله صرفه جویی در هزینه های سازمانها و ادارات دولتی و همچنین تخصیص بودجه. [۳][۴]
سکه نقره یادبود جشن دو هزار و پانصد ساله
البته این هزینه شامل ساختن بنای یادبود شهیاد در تهران، توسعه زیرساخت مخابراتی اسد آباد همدان، توسعه فرودگاه شیراز و ساخت و تجهیز هتل های تهران و شیراز و راه سازی نیز بود. در پایان این جشن ها دوازده میلیون تومان در صندوق کمیته برگزاری جشن باقی ماند که به تکمیل مسجد اعظمآیت الله بروجردی در قم اختصاص یافت. [۵]
 
یادمان‌ها

جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در شهر شیراز و در کنار تخت جمشید با حضور سران کشورهای گوناگون جهان برگزار می‌شد. از میهمانان در ۵۰ چادر وافر و اشرافی پذیرایی می‌شد. آغاز مراسم در پاسارگاد و در جوار آرامگاه کوروش بود که طی آن شاه نطق معروف خود را بیان داشت و سپس سران و پادشاهان ۶۹ کشور جهان، به کوروش بزرگ ادای احترام کردند.[۲۹]
 

نمای هوایی شهرک اردویی و چادر مهمانان در نزدیک تخت جمشید به منظور برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران ، ۱۳۵۰ خ

وبلاگ منبع:kooroshpedia.loxblog.com

 

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: جشن های 2500 ساله ی شاهنشاهی , جشن های شاهنشاهی , تخت جمشید ,
:: بازدید از این مطلب : 2395
|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

یکی از مهمترین گروه هایی که در آمریکای باستان به سر می بردند آزتک ها بودند.آنها در دشتی زندگی می کردند که امروز مکزیکوسیتی در آن جای گرفته است.

مدتها پیش از آنکه پای اروپاییان به امریکا باز شود این هندی شمردگان آمریکایی تاریخ سازان آن سرزمین بودند.(هندی شمردگان همان سرخپوستان آمریکایی هستند.)در آن روزگار , آزتکها شیوه ای از زیستن پدید آوردند که تقریبا با زندگی اروپاییان برابری می کرد.آنها معبد ها و برج ها و خانه های محکمی از سنگ بنا کرده بودند.(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: آزتکها , آزتک ها , آزتک , قوم آزتک , درباره آزتک ها , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 2244
|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

کاغذ یکی از فرآورده های مهم چوب است.برای ساخت کاغذ ابتدا تنه ی درخت را بوسیله ی دستگاه خرد کن به خرده چوب تبدیل می کنند.به این خرده چوب ها چیپس گفته میشود.سپس این چیپس ها را بوسیله ی مواد شیمیایی و روش های مختلف در برج پخت خمیر تجزیه می کنند و از آنها الیاف سلولزی تهیه می کنند که خمیر کاغذ نامیده میشود.از در هم رفتن این الیاف سلولزی و بعد پرس آنها ورقه ی کاغذ ساخته میشود.لازم به یاد آوری است که سوزنی برگان به دلیل داشتن الیاف طولانی تر نسبت به پهن برگان برای کاغذ سازی بسیار مناسب ترند و کاغذ ساخته شده از سوزنی برگان دارای مقاومت بیشتری است.اما به جهت محدودیت درختان سوزنی برگ در ایران, از برخی درختان پهن برگ و هم چنین خمیر کاغذ وارداتی استفاده میشود.

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های فنی , آموزش , ,
:: برچسب‌ها: کاغذ , روش تهیه کاغذ , آموزش ساخت کاغذ , تهیه کاغذ , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 4070
|
امتیاز مطلب : 65
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

وقتی راننده به قصد ترمز کردن پا روی پدال ترمز اتومبیل می فشارد این نیروی روی  سیلندر اصلی - که روغن پشت آن است - اثر می کند.روغن با فشار زیاد وارد لوله های روغن ترمز می شود و تا سیلندر ترمز های هر چرخ پیشروی می کند.در سیلندر های چرخ 2 پیستون وجود دارد که فشار روغن بر آنها اثر می کند و آن ها را به کفشک های ترمز می فشارد.در نتیجه خودرو متوقف می شود.

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های فنی , ,
:: برچسب‌ها: نحوه کار ترمز , ترمز , ترمز اتومبیل , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1680
|
امتیاز مطلب : 71
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

در هر کندو تعداد زیادی زنبور عسل به سر می برند که به آنها کلنی گفته می شود.این زنبور ها سه دسته اند.

1- زنبور ملکه: ملکه , مادر کلنی است و قدرت کندو به آن بستگی دارد.ملکه کار تخم گذاری و انتقال صفات اجداد زنبور را به عهده دارد و صفاتی مانند رنگ زنبوران و مقاومت در برابر بیماری ها . قدرت و جمع آوری گرده و غیره را منتقل میکند.عمر ملکه 5 تا 6 سال است.اما بهترین بازدهی از نظر تخم گذاری در 2 سال اول عمر آن است.

2- زنبوران کارگر: اکثر جمعیت کندو را تشکیل می دهند.تعداد آنها در هر کندو 50 تا 60 هزار تا است ومهم ترین کار ها ی زنبور کارگر جمع آوری گرده و نگه داری و پرستاری ملکه است.جثه ی زنبور کارگر از ملکه کوچکتر است.زنبوران کارگر ماده هایی هستند که تخمدان ظان ها رشد نکرده است.

3- زنبوران نر: این زنبوران از تخم بدون نطفه به وجود می آیند.جثه ی آن ها از زنبور کارگر بزرگتر و تعداد آنها در هر کندو 500 تا 600 عدد است.زنبور نر وظیفه ی جفت گیری و بارور کردن ملکه را دارد و از روز هشتم تولد به بعد می تواند جفت گیری گند.

پایان 

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های گیاهان و جانوران , ,
:: برچسب‌ها: زنبور , زنبور عسل , زنبور ملکه , زنبور کارگر , زنبور نر , کندو , تعداد زنبوران کندو , درباره زنبور , انواع زنبور , انواع زنبور در کندو , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1565
|
امتیاز مطلب : 78
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

واتیکان شهر کوچکی در رم ایتالیا است که به عنوان کوچکترین کشور جهان نامیده میشود.مساحت این کشور کمتر از نیم کیلومتر می باشد.آنجا محل حکمرانی دولت کلیسای کاتولیک است.

در گذشته یعنی از میانه قرن هشتم به بعد پاپ کم کم سلطه سیاسی خود را در بخش وسیعی از ایتالیای مرکزی گستراند.در سال 1859 این بخش از خاک ایتالیا که حدود 420000 متر مربع بود به عنوان ایالت های پاپی نامگذاری شد.با این وصف, در سال 1870 پس از سقوط ناپلئون سربازان ایتالیایی شهر رم را اشغال و آنجا را پایتخت ایتالیا اعلام کردند و در نتیجه همه ی ایالت های پاپی به قلمرو ایتالیا ملحق گردید.ولی این اقدام با اعتراض شدید پاپ روبه رو شد که در واقع سرزمینش را از چنگش درآورده بودند.

اعتراض پاپ همچنان ادامه یافت تا در سال 1929 معاهده لاتران میان پاپ و دولت ایتالیا به امضا رسید که بر اساس آن در برابر زمین های از دست رفته قرار شد شهر واتیکان به عنوان کشور مستقل پاپ درآید.

لازم به ذکر است که بودجه این کشور از کمک های کاتولیک های سراسر جهان جمع آوری میشود.

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: واتیکان , شهر واتیکان , کشور واتیکان , کوچکترین کشور جهان , اعتراض پاپ , چرا واتیکان کشور شد؟ , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1274
|
امتیاز مطلب : 79
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

نخست باید بدانیم که پرچم چیست.پرچم نماد یانشانی است که از پارچه درست شده است.

ظاهرا اندیشه داشتن پرچم در میان شکارچیان و جنگجویان قدیم پیدا شد.چون می خواستند با این وسیله دوست و دشمن از یکدیگر متمایز گزدد و نیز با آن اعلام کنند که هنگام جنگ یا صلح فرا رسیده است.به احتمال زیاد پرچم های نخستین از پوست حیوانات و یا پرندگان درست شده بود.(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: پرچم , درفش , اولین پرچم , اولین درفش , پرچم های قدیمی , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1432
|
امتیاز مطلب : 67
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

ایا این ضرب المثل راشنیده اید که میگویند"مغرور چون طاووس"؟ چون می پندارند طاووس از بازکردن چتر زیبایی که از پر های خود ساخته است بسیار لذت می برد.

نکات جالبی پیرامون این نمایش با شکوه هست که برایتان می گویم.

نخست این که طاووس نر است که پر های خود را به نمایش می گذارد اما طاووس ماده چنین پر های زیبایی ندارد.نر نیز برای ماده ی خویش به چنین خودنمایی میپردازد.(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های گیاهان و جانوران , ,
:: برچسب‌ها: طاووس , درباره طاووس , پر طاووس , پرهای زیبای طاووس , قرقاول ها , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1451
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

با همه مطالعاتی که بشر درباره نور انجام داده است هنوز هم این پدیده طبیعی همچون یکی از اسرار جهان در پرده ابهام قرار دارد.آنچه دریافته ایم این است که نور به صورت امواج سیر می کند.امواج نور پدیده ای از نیرو های برقی و مغناطیسی هستند که دوشادوش هم سیر می کنند.به عبارت دیگر امواج نوری نوعی موج "برقاطیسی"به حساب می آیند.(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های علمی , ,
:: برچسب‌ها: کوانتوم , نظریه کوانتوم , درباره کوانتوم , نور , فیزیک , قوانین نور , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 1803
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

زمین لرزه هنگامی رخ میدهد که بر سطح زمین ارتعاش یا لرزشی رخ دهد.

علت اصلی این پدیده معمولا گسل است.گسل یعنی شکستگی ای در قشر جامد زمین که در آن سنگ های یک طرف شکستگی نسبت به سنگ های طرف دیگر,جا به جا شده است.بر اثر همین جا به جا شدن ها زلزله پدید می آید.

بنابراین همه جای زمین زلزله خیز نیست.بلکه در مناطق معینی وضعیت زمین بدان گونه است که در بالا گفتیم و آنجا را کمربند زلزله خوانده اند.(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های علمی , ,
:: برچسب‌ها: زلزله , زمین لرزه , کمربند زلزله , کمربند زمین لرزه , علت زلزله , علت زمین لرزه , درباره زلزله , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 1453
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

در زمین = 365 روز

در عطارد = 88 روز

در زهره = 230 روز

در مریخ = 687 روز

در مشتری = 4343 روز

در زحل = 10767 روز

در اورانوس = 30661 روز

در نپتون = 89885 روز

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: طول سال , طول سال در سیارات , منظومه شمسی , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 663
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

عطارد تا خورشید = 58 میلیون کیلومتر

زهره تا خورشید = 108 میلیون کیلومتر

زمین تا خورشید = 149/5 میلیون کیلومتر

مریخ تا خورشید = 227 میلیون کیلومتر

مشتری تا خورشید = 778 میلیون کیلومتر

زحل تا خورشید = 1428 میلیون کیلومتر

اورانوس تا خورشید = 2873 میلیون کیلومتر

نپتون تا خورشید = 4500 میلیون کیلومتر

پلوتو تا خورشید = 5920 میلیون کیلومتر

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: فاصله تا خورشید , فاصله سیارات تاخورشید , منظومه شمسی , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 616
|
امتیاز مطلب : 76
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

آکتور = هنر پیشه

آمفی تئاتر = محل نشستن تماشاچیان در ردیف های نیم دایره

آرتیست = هنرمند

استودیو = محل تهیه فیلم

پروژکتور = نور افکن فیلم

پیس = نمایشنامه

پلان = صحنه ای از فیلم

(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: اصطلاحات سینمایی , اصطلاحات سینمایی و تئاتر , اصطلاحات تئاتر , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 661
|
امتیاز مطلب : 76
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

آ سه آن = انجمن ملل جنوب شرق آسیا

آنکر = دفتر کمیسر عالی ملل متحد برای پناهندگان

اسا = آژانس فضایی اروپا

ایکائو = سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری

اینترپول = سازمان پلیس جنایی بین المللی

بانک جهانی = بانک بین المللی ترمیم و توسعه

شورای خلیج = شورای خلیج فارس

فائو = سازمان خوار و بار و کشاورزی

کومکون = شورای همیاری اقتصادی

گات = موافقتنامه عمومی تعرفه تجارت

یونسکو = سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد

یونیدو = سازمان توسعه صنعتی ملل متحد

یونیسف = صندوق کودکان ملل متحد

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: سازمان ها , سازمان های جهانی , سازمان ها و مجامع بین المللی , مجامع بین المللی , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 642
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

قرآن دارای 114 سوره است.

قرآن دارای 6236 آیه است.

تعداد 1015030 نقطه در قرآن بکار رفته است.

قرآن دارای 93243 فتحه است.

قرآن به 1000 رکوع تقسیم شده است.

قرآن 114 بسم الله الرحمن الرحیم دارد.

قرآن دارای 120 حزب می باشد.

تعداد 5098 محل وقف در قرآن وجود دارد.

39586 عدد کسره در قرآن بکار رفته است.

قرآن دارای 323671 حرف است.

تعداد19253 عدد تشدید در قرآن بکار رفته است.

قرآن دارای 4808 عدد ضمه است.

1771 عدد مد در قرآن بکار رفته است.

قرآن 115 بسم الله دارد.

قرآن دارای 77701 کلمه است.

قرآن 30 جزء دارد.

3272 عدد همزه در قرآن بکار رفته است.

پایان

 

 

 

 

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: اطلاعات قرآن , آمار قرآن , ارقام قرآن , درباره قرآن , قرآن , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 868
|
امتیاز مطلب : 57
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

حضرت جبرئیل که یکی از ملائک مقرب خداوند است هزاران بار بر پیامبران الهی نازل شده و فرامین حضرت حق را به آنان انتقال داده است.در زیر به بعضی از آن دفعات اشاره شده است:

بر حضرت آدم(ع) = 12 مرتبه

بر حضرت ادریس(ع) = 4 مرتبه

بر حضرت نوح(ع) = 50 مرتبه

بر حضرت ابراهیم(ع) = 42 مرتبه

بر حضرت موسی(ع) = 400 مرتبه

بر حضرت عیسی(ع) = 13 مرتبه

بر حضرت محمد(ص) = 24000 مرتبه

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: حضرت جبرئیل , تعداد دفعات نزول حضرت جبرئیل , دفعات نزول حضرت جبرئیل , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 740
|
امتیاز مطلب : 70
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

- بیش از 800 میلیون نفر از مردم جهان به زبان انگلیسی تکلم می کنند.

- بیش از 176 میلیون نفر از مردم جهان به زبان پرتغالی تکلم می کنند.

- بیش از 300 میلیون نفر از مردم جهان به زبان روسی سخن می گویند.

- بیش از 450 میلیون نفر از مردم جهان در هند و پاکستان به زبان هندی سخن می گویند.

- بیش از 65 میلیون نفر از مردم جهان به زبان عربی تکلم می کنند.

- بیش از 70 میلیون نفر از مردم جهان به زبان ترکی سخن می گویند.

- بیش از 50 میلیون نفر از مردم جهان به زبان فارسی تکلم می کنند.(مردم افغانستان و تاجیکستان به زبان پشتو سخن میگویند.)

- بیش از 250 میلیون نفر از مردم جهان به زبان اسپانیولی سخن می گویند.

- بیش از 170 میلیون نفر از مردم جهان به زبان بنگالی تکلم می کنند.

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: زبان ها , مردم و زبان ها , تراکم زبان ها , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 811
|
امتیاز مطلب : 83
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

لاک پشت = 152 سال

فیل آسیایی = 78 سال

طوطی = 73 سال

کلاغ = بیش از 100 سال

خرس = 50 سال

زنبور عسل = 1 سال

پشه = 6 ماه

مگس = 4 ماه

پروانه = 3 ماه

روباه و اسب = 50 سال

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های گیاهان و جانوران , ,
:: برچسب‌ها: سن حیوانات , عمر حیوانات , طول عمر حیوانات , سن جانوران , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1190
|
امتیاز مطلب : 71
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

گوسفند = 5 ماه

گرگ = 72 روز

میمون = 8 ماه

آهو و بز کوهی = 5 ماه

گربه = 30 روز

خرس = 4 ماه

سگ = 2 ماه و 3 روز

موش = 35 روز

گاو = 8 ماه

شیر = 110 روز

خرگوش = 56 روز

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های گیاهان و جانوران , ,
:: برچسب‌ها: مدت حمل حیوانات , حمل حیوانات , بارداری حیوانات , مدت بارداری حیوانات , ,
:: بازدید از این مطلب : 1213
|
امتیاز مطلب : 62
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

1- علامه حلی در 14 سالگی مجتهد شد.

2- خواجه نصیر در 12 سالگی مجتهد شد.

3- شیخ عبدالکریم حائری,استاد امام خمینی,در 14 سالگی مجتهد شد.

4- بوعلی سینا در 18 سالگی مجتهد شد.

5- فاضل هندی در 13 سالگی مجتهد شد.

6- شهید صدر قبل از دوران بلوغ به اجتهاد رسیده بود و بعد از بلوغ از خودش تقلید کرد.

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , دانستنی های مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: علمایی که در سن نوجوانی به درجه اجتهاد رسیدند , علمای جوان , مجتهد جوان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1853
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : شنبه 10 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

بعضی وقت ها دریا در ساحل پیشروی میکند.این حالت مد نام دارد.در مواقع دیگر دریا عقب نشینی می کند.این حالت جزر می باشد.ماه موجب پیدایش جزر ومد می باشد.گر چه این یک بحث قدیمی است اما جاذبه ماه روی زمین تاثیر دارد.وقتی ماه در بالای اقیانوس قرار دارد سطح اب دریا در منطقه تابش مستقیم مهتاب به صورت بر آمدگی بالا می آید.ماه بالای زمین حرکت می کند و همچنان در زیر تابش مهتاب سطح آب بالا می آید.آب در آن محل در یک مد بزرگ به طرف ساحل حرکت می کند و در طرف دیگر اقیانوس جزر وجود دارد.پایان

منبع:کتاب پیدایش جهان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های علمی , ,
:: برچسب‌ها: جزر , مد , جزر و مد , پدیده جزر و مد , علت جزر و مد , جاذبه ی ماه , بالا آمدن اب دریا , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1112
|
امتیاز مطلب : 82
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : شنبه 10 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

در مرکز خورشید,انرژی در حال ساخته شدن است.این انرژی تابش خورشید شامل میشود.خورشید از گاز هیدروژن ساخته شده است.دانشمندان معتقد اند که هیدروژن به گاز دیگری تبدیل می شود که هلیم نام دارد و در طی این تبدیل گرما و نور خیلی زیادی منتشر می شوند.

آیا هرگز چنین اتفاقی بر روی زمین رخ میدهد؟معمولا خیر اما ما میتوانیم این اتفاق را بسازیم.با انفجار یک بمب هیدروژنی مردم میتوانند روش تولید انرژی خورشید را ببینند.این یک واکنش هسته ای نامیده می شود.

اما در یک بمب,انرژی در یک لحظه برای ویران کردن مصرف میشود.در قلب خورشید انرژی همیشه تولید می شود.هر ثانیه خورشید انرژی کافی برای فرستادن هزاران موشک انفجاری در فضا را میسازد.

در یک لحظه ما فقط می توانیم برای بمب های بی ارزش از این انرژی استفاده کنیم.اگر ما میتوانستیم این انرژی را کنترل کنیم دیگر احتیاجی به نفت و ذغال یا گاز برای برای تولید گرما  و نور نداشتیم.

بنابراین دانشمندان سعی می کنند تا ماشین هایی را تولید کنند که مثل خورشید عمل کنند.این ماشین ها رآکتور ترکیبی نامیده میشوند.اما تا کنون آنها خیلی موفق نبوده  اند.

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , دانستنی های علمی , ,
:: برچسب‌ها: انرژی خورشیدی , بمب هیدروژنی , دانستنی ها , استفاده از انرژی خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 819
|
امتیاز مطلب : 92
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

در آغاز نف خام را تا 400 درجه ی سانتیگراد گرم می کنند تا بسیاری از اجزای آن به جوش آیند و به صورت بخار بیرون روند.)

در دمای 40 درجه سانتیگراد: گاز جدا میشود(هیدرو کربن هایی با یک تا 4 اتم کربن که به عنوان سوخت,مواد اولیه برای تهیه پلاستیک و مواد افزودنی به بنزین کاربرد دارند.)

در دمای 40 الی 200 درجه سانتی گراد: بنزین جدا میشود(هیدروکربن هایی با 5 تا 12 اتم کربن که به عنوان سوخت خودروها و حلال های صنعتی کاربرد دارند.)

در دمای 200 الی 300 درجه سانتیگراد: نفت چراغ جدا میشود(هیدروکربن هایی با 12 تا 16 اتم کربن که به عنوان سوخت چراغ روشنایی و خوراک پزی,بخاری و مواد اولیه برای کراکینگ کاربرد دارند.)

در دمای 250 الی 350 درجه ی سانتیگراد: گازوئیل جدا میشود(هیدروکربن هایی با 15 تا 18 اتم کربن که به عنوان ماده ی اولیه برای فرایند کراکینگ و سوخت کوره و سوخت دیزل کاربرد دارند.)

در دمای 300 الی 370 درجه سانتیگراد: روان کننده ها جدا میشوند(هیدرو کربن هایی با 16 الی 20 اتم کربن که به عنوان روان کننده کاربرد دارند.)

در دمای 400 درجه سانتیگراد: ته مانده0هیدروکربن هایی با بیش از 20 اتم کربن که در 370 درجه سانتیگراد تبخیر نمیشوند و شامل پارافین و موم ها  و قیر است.

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های علمی , ,
:: برچسب‌ها: پالایش نفت خام , نفت , نفت خام , مراحل پالایش نفت خام , برج تقطیر , فرآورده های نفتی ,
:: بازدید از این مطلب : 1179
|
امتیاز مطلب : 73
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

کربن دی اکسید و بخار آب و متان مولکول های جذب کننده ی بسیار خوبی هستند.ابر ها(قطره های فشرده شده ی آب یا یخ)

نیز این پرتو ها را به خوبی جذب می کنند.انرژی جذب شده بوسیله ی این مولکول ها دوباره به صورت پرتو هایی با انرژی کمتر به زمین بازتابانده می شوند.به هنگام روز این انرژی بین زمین و مولکول های هواکره(اتمسفر) بار ها جا به جا میشود و انرژی دام افتاده ی کره ی ما را گرم نگه می دارد.اما شب هنگام بخشی از این انرژی جذب  شده به بیرون از هواکره باز تابانده میشود.

در صورت نبودن مولکول های آب و کربن دی اکسید در هواکره میانگین دمای سیاره ی ما از 15 درجه ی سانتیگراد به منفی 25 درجه ی سانتیگراد میرسید.دمایی که بسیار نزدیک به دمای مریخ است.

این پدیده یعنی به دام انداختن و برگرداندن انرژی تابشی بوسیله ی مولکول های کربن دی اکسید و گاز های دیگر را اثر گلخانه ای می نامند.در ضمن گاز هایی که به این روش باعث گرم شدن زمین می شوند  گاز گلخانه ای می گویند.

پایان 

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , دانستنی های علمی , ,
:: برچسب‌ها: اثر گلخانه ای , گاز گلخانه ای , اثر گلخانه ای چیست , گاز گلخانه ای چیست , گاز های گلخانه ای , گرم شدن زمین , علت گرم شدن زمین , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1019
|
امتیاز مطلب : 87
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

1- صاف کردن آب: ابتدا آب از توری های فلزی و شبکه های آشغال گیر گذرانده میشود تا مواد خارجی و درشت آن مانند چوب و سنگ در پشت آشغال گیر بماند.

2- کلرزنی مقدماتی: کلر یک گند زدای قوی است و برای از بین بردن میکروب های بیماری زا کاربرد دارد.

(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: مراحل تصفیه آب شهری , تصفیه آب , تصفیه آب شهری , تصفیه , راه های تصفیه آب , ,
:: بازدید از این مطلب : 2508
|
امتیاز مطلب : 86
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

جمعیت جهان در سال 1650 پس از میلاد که اولین سرشماری رسمی به عمل آمد 545 میلیون نفر بود.در سال 1850 این رقم به 1200 میلیون نفر و در سال 1950 به 2500 میلیون نفر ودر 1970 به 3631 میلیون نفر و در سال 1994 به 5630 میلیون نفر رسید!(بقیه در ادامه مطلب)

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , دانستنی های تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: رشد جمعیت , رشد جمعیت جهان , جمعیت جهان , رشد سریع جمعیت , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 961
|
امتیاز مطلب : 91
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

کود برگ به شاخ و برگ گیاهانی که در حال فساد و پوسیدگی هستند گفته میشود.کودبرگ موجب حاصلخیزی بهتر خاک میشود.از هر ترکیب قابل فسادی میتوان در تولید کود گیاهی استفاده کرد.برای تولید کود شرایط زیر باید موجود باشد:

1- جایی را انتخاب کنید که کود گیاهی از باد و خورشید در امان باشد.

2- شاخ و برگ های گیاهی را در جعبه ای قرار دهید و روی آن ها را با درپوش بپوشانید تا باران به آن نفوذ نکند.

3- جعبه را طوری قرار دهید که هوا از زیر با شاخ و برگ گیاهان در تماس باشد.

4- وقتی مواد پوسیده را درون جعبه میریزید چند لایه خاک در لا به لای آن ها قرار دهید.

5- هر چند گاه,یکبار مقدار کمی آهک به آن اضافه کنید.

6- اگر در ترکیب کود برگ ساقه های کلم وجود دارد,آن ها را قبلا بکوبید و له کنید.

7- اگر در ترکیب کود برگ علف های بریده وجود دارد,ابتدا آن ها را با سایر مواد درشت تر مخلوط کنید.

8- مجموعه خاک و برگ را مرطوب نگه دارید ولی خیس نکنید.

9- قطعات چوب,ظروف پلاستیکی یا موادی که آغشته به روغن,رنگ و غیره شده اند,در توده ی گیاه خاک وجود نداشته باشد.

10- توده مواد گیاه خاک را خوب با هم مخلوط کنید.

پایان

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های گیاهان و جانوران , آموزش , ,
:: برچسب‌ها: کود , کود گیاهی , روش تولید کود گیاهی , روش تهیه کود گیاهی , آموزش تولید کود گیاهی , آموزش تهیه کود گیاهی , آموزش , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 12707
|
امتیاز مطلب : 100
|
تعداد امتیازدهندگان : 26
|
مجموع امتیاز : 26
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

برای تشخیص سرطان هفت علامت وجود دارد.این علامت ها عبارت اند از:

1-خونریزی های غیر طبیعی در هر نقطه از بدن

2-پیدایش هرگونه توده سفت سلولی درد دار یا بدون درد در زیر پوست

3-پیدایش زخمی که به آسانی بهبود نمی یابد.به ویژه در اطراف زبان و لبها

4-سوء هاضمه دائمی

5-تغییراتی در وضع خال ها یا زگیل ها از قبیل تغییر رنگ و بزرگ شدن و خارش و دردناک شدن و یا خونریزی آنها که به مدت طولانی دوام یابد.

6-پیدایش آشفتگی در اعمال روده ها یا مثانه که با درمان های عادی بهبود نیابد.

7-سرفه و گرفتگی زیاد و یا مشکل شدن بلع به مدت طولانی.

اگر هر یک از این علائم بیش از 2 هفته ادامه یابد باید بی درنگ به پزشک مراجعه کرد.البته در بیشتر موارد این علائم حاکی از وجود سرطان نیستند ولی اگر باشند بایستی فورا به فکر علاج افتاد.

 

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: علائم سرطان , علائم تشخیص سرطان , راه های تشخیص سرطان , سرطان , نشانه های سرطان , نشانه های بروز سرطان , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 1224
|
امتیاز مطلب : 79
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

برج خلیفه دبی-828 متر

برج درخت آسمانی در توکیو-634 متر

برج کانتون چین-610 متر

برج ابرج البیت در مکه-601 متر

برج CN در کانادا-553 متر

تایپه 101 در تایوان-509 متر

برج شرقی برج های فدرال در مسکو-506 متر

مرکز مالی جهانی شانگهای(چپ) و برج جین مائو(راست)-492 متر

منبع:روز های زندگی.شماره 388

 

 

 

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: برج های بلند , بلند ترین برج , آسمان خراش ها , بلند ترین سازه های بشری ,
:: بازدید از این مطلب : 840
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 دی 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسین مختاری

نرون امپراطور روم علاقه زیادی به خوردن میوه و آبمیوه هایی که با یخهای کوه های آلپ خنک می شدند داشت.سپس در انگلستان نوعی نوشیدنی خنک در بین اعیان و اشراف محبوبیت پیدا کرد و آن چای و قهوه همراه با یخ بود.در قرن هجدهم میلادی یک تاجر امریکایی به نام ژاکوب فوزل تصمیم گرفت با شیر و میوه نوعی خوراکی خنک تهیه کند.مدتی بعد شخصی به نام ارنست هاموی دو چیز دیگر به بستنی اضافه کرد.یکی شکر و دیگری موادی برای کش آمدن بستنی.کم کم طعم های مختلف هم به بستنی اضافه شد.از سال 1930 ساختار بستنی با اختراع ماده ای به نام یخ خشک آسان تر شد.یخ خشک همان قطعات جامد  دی اکسید کربن است که از این زمان به بعد به سرد کردن بستنی در هنگام تهیه کمک زیادی کرد.پایان

منبع:مجله روز های زندگی.شماره 388

ویندوز سه بعدی

:: موضوعات مرتبط: دانستنی های عمومی , ,
:: برچسب‌ها: بستنی , تاریخچه بستنی , ساخت بستنی , دانستنی ها , اولین بستنی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1062
|
امتیاز مطلب : 94
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 دی 1390 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد